Jak zadbać o równowagę między pracą a życiem prywatnym? 4 inspiracje z TED

Jak zadbać o równowagę między pracą a życiem prywatnym? 4 inspiracje z TED

Osiągnięcie tzw. work-life balance jest czymś, czego wielu ludzi chce się nauczyć, jednak to, czym właściwie ono jest i jak je osiągnąć, pozostaje dla większości zagadką. Zapewne wiele z nas mogłoby się zgodzić z tym, że równowaga między pracą a życiem prywatnym jest zakorzeniona w rozmaitych pojęciach, takich jak zarządzanie czasem, sukces i oczywiście szczęście, aby wymienić tylko kilka. Jednak rzeczywista definicja równowagi między pracą a życiem osobistym różni się w zależności od osoby.

Przyznam, że sama się nad tym długo zastanawiałam. No dobra. Wcale nie tak długo. Prawda jest taka, że dopóki byłam 20-latką zarządzającą zespołem, spędzającą kupę godzin w pracy, na uczelni i czującą się jak „młoda bogini”… to tego nie rozważałam. Dopiero w chwilach, gdy coraz częściej dopadało mnie zmęczenie, a oczy jakoś dziwnie podejrzanie się szkliły (a czasem nawet łzawiły) podczas czytania kolejnego maila służbowego o godzinie 1 w nocy, stwierdziłam, że warto przyjrzeć się bliżej temu zjawisku w moim życiu. Rozważałam różne definicje. Minęło trochę czasu. Teraz mogę z pełną świadomością przyjąć, że równowaga między pracą a życiem prywatnym oznacza dla mnie to, że:

  • realizuję swoje życiowe wartości,
  • spędzam wieczory ze swoim partnerem albo przyjaciółmi, a nie z nosem w jakimkolwiek ekranie (wyjątek: z bliskimi pochłaniamy jakiś film),
  • mam czas na realizację swoich pasji,
  • kiedy mam wolne, to mam wolne – od wszystkiego, co zawodowe: maile, telefony, spotkania… i nie ma że „pilne, ważne, jakieś tam” 😉

Teraz już wiem. I pomyślałam, że byłoby fajnie, gdybyś Ty też wiedziała, co dla Ciebie oznacza równowaga między pracą a życiem prywatnym 🙂 Zrobiłam przegląd różnych wystąpień z TEDa (włącz polskie napisy!) i wierzę, że wybrałam te, które pomogą Ci zbliżyć się do Twojej własnej definicji. Przy okazji znajdziesz w nich kilka praktycznych narzędzi, umożliwiających zadbanie o swoją równowagę:

RÓWNOWAGA MIĘDZY PRACĄ A ŻYCIEM PRYWATNYM – TO DZIAŁA

Nigel Marsh uczy słuchaczy, jak wziąć work-life balance w swoje ręce. W swoim przemyślanym i dość prowokującym przemówieniu dzieli się z publicznością wnioskami wyciągniętymi ze swoich kilkuletnich badań (nie stricte naukowych) nad równowagą między życiem zawodowym a prywatnym. Marsh zwraca uwagę na 4 kluczowe elementy. Jednym z nich (i tym, który był dla mnie najbardziej zaskakujący) jest rozpoznanie rzeczywistości, w której się znajdujesz. Przyjęcie tego, że pewne zawody czy ścieżki kariery uniemożliwiają nam zachowanie równowagi między pracą a życiem osobistym. Dobrze jest to dostrzec i zaakceptować, zamiast wprowadzać się w permanentny stan wyrzutów sumienia i tego, że nie mam czasu. Sprawdź, jakie są pozostałe elementy.

Mój najważniejszy wniosek: Spójrz na różne aspekty, które składają się na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym (intelektualnym, emocjonalnym, duchowym i fizycznym), a następnie stwórz plan tygodniowy, miesięczny, roczny… który pomoże Ci w realizacji każdego z nich.

JAK ZNALEŹĆ CZAS NA TO, CO NAPRAWDĘ WAŻNE?

Laura Vanderkam jest ekspertką ds. zarządzania czasem i przez dłuższy czas analizowała, jak pracowite, wieeeecznie zarobione kobiety spędzają czas. Dzięki temu zdała sobie sprawę, że czas jest bardzo elastyczny. Chociaż nie możemy wygenerować go więcej, to możemy uwzględnić priorytety w czasie, który mamy. Po tym zdaniu możesz sobie pomyśleć „Brzmi świetnie, ale to wszystko mrzonki… Priorytetów mam całe mnóstwo, czuję się przepracowana i naprawdę nie mam ani chwili na te wszystkie rzeczy, które bym chciała robić”. Rozumiem to. Tym bardziej zachęcam Cię do obejrzenia tego wystąpienia. Spójrz na swój czas w całości i sprawdź, gdzie go możesz znaleźć na to, dla Ciebie wartościowe.

Mój najważniejszy wniosek: Nieważne, czy pracujesz 40, czy 50 godzin tygodniowo. Podejmij wyzwanie i „zbuduj życie, jakiego pragniesz w czasie, który masz”. To jest wykonalne.

CZY NAPRAWDĘ MOŻEMY MIEĆ WSZYSTKO?

W tym wystąpieniu Anne-Marie Slaughter, ekspert ds. polityki publicznej, wyjaśnia, dlaczego kultura pracy, obyczaje społeczne i polityka publiczna muszą się zmienić, aby stworzyć równość dla wszystkich. Podkreśla, że „w miejscu pracy prawdziwa równość oznacza szanowanie rodziny tak samo jak pracy. Dodatkowo ważne jest zrozumienie, że obydwie wzajemnie się wzmacniają”.

Wykorzystąc model rodziny homoseksualnej, pokazuje, jak inaczej postrzegamy rolę „żywiciela rodziny” od „opiekuna domu” w porównaniu do modelu rodziny heteroseksualnej. W tej drugiej role społeczne i związane z nimi normy dość mocno nas pętają. Wskazuje też, jaką odpowiedzialność możemy podjąć my – zwykli ludzie, by przeprowadzić rewolucję humanistyczną i zadbać w pierwszej kolejności o rodzinę (czy inną ważną dla nas wartość osobistą), a dopiero potem o pracę.

Jako prawdziwa fanka Norwegii ❤️ byłam zachwycona wzmianką o tym, że urlop ojcowski trwa w tym kraju 3 (!!!) miesiące i pracodawca wręcz krzywo patrzy na tego, który takiego urlopu nie wykorzystał.

Najważniejszy wniosek mego lubego (który skusił się na wspólne oglądanie) – do mężczyzn: Masz wybór, czy przyjąć tę rolę, którą częściowo na Ciebie narzuca kultura, otoczenie, a może i Ty sam w swojej głowie. Jeżeli jesteś żywicielem rodziny – z Twojej roli wynika: „nie wprowadzaj równowagi w swoje życie”, „nie łącz różnych ról”, „pracuj, pracuj, pracuj”, ale to nie jest prawda. Masz wybór, czy będziesz pełnił rolę żywiciela rodziny, czy zmienisz ją na opiekę nad ogniskiem domowym, czy połączysz jedno z drugim.

Mój najważniejszy wniosek – do kobiet: Socjalizuj. Swego syna czy partnera. Doceniaj jego męskość, niezależnie od roli, którą pełni. Doceniaj to, co robi dla Waszych relacji, dobra ogniska domowego, a nie tylko to, że rodzina ma za co jeść 🙂

DLACZEGO W PRACY NIE PRACUJEMY?

Najważniejsze pytanie, które Jason Fried zadaje ludziom od ponad 10 lat, brzmi: „Dokąd idziesz, kiedy naprawdę potrzebujesz coś zrobić?”. W tym czasie stwierdził, że większość ludzi uznaje, iż najbardziej efektywni są w innym miejscu niż w biurze. W swoim przemówieniu Fried w nieco przerysowany sposób pokazuje, co sprawia, że praca jest mało produktywna. Dodatkowo sugeruje, jak pracodawcy mogą zachęcać do zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Mój najważniejszy wniosek: Jeśli w pracy nie pracujesz albo trudno Ci się skoncentrować (gdziekolwiek by ona była), to przynosisz ją do domu. Nawet jeśli nie w postaci dokumentów, to w myślach. Warunkiem dobrego zbalansowania jest odseparowanie jednego od drugiego, a tym samym stawianie granic.

Równowaga między pracą a życiem zawodowym… Mam nadzieję, że powyższe filmy pomogły Ci zastanowić się nad tym stwierdzeniem i wiesz, co robić, by mieć czas na to, co dla Ciebie ważne. Pamiętaj, że stawianie granic i wdrażanie nowych nawyków w życiu wymaga czasu, ale jest to wykonalne. Co więcej – każda próba przybliża Cię do szczęśliwego życia.

Gotowa do zadbania o swoje work-life balance?

Jakie masz metody, umożliwiające zachowanie równowagi?

CHCESZ BYĆ ZAWSZE NA BIEŻĄCO?

CHCESZ BYĆ ZAWSZE NA BIEŻĄCO?

ZAPISZ SIĘ NA SZCZĘŚLIWY NEWSLETTER!

Newsletter Pracowni Szczęścia powstał po to, by żaden news nie umknął Twojej uwadze. Zapisz się na listę i dostawaj informacje o najnowszych wpisach, produktach, zniżkach oraz szczęśliwych polecajkach 🙂

Ilustracja osoby cieszącej się książką i filiżanką kawy, dostępna jako gratis dla subskrybentów newslettera.

To, co ze swojej strony gwarantuję:

  1. W newsletterze znajdziesz dużo darmowej wiedzy, różne polecajki oraz najlepsze rabaty na moje kursy, szkolenia i inne płatne materiały.
  2. Będę do Ciebie pisać raz na 2 tygodnie albo nawet raz na miesiąc. Nie za rzadko, ale też nie za często, aby moje wiadomości nie stały się dla Ciebie meczące.
  3. Nie lubię spamu i nie będę tego robić. Twój adres e-mail jest u mnie bezpieczny. W każdej chwili możesz się wypisać z listy.
  4. W newsletterze dam Ci znać o nowych artykułach blogowych. Nie ominiesz żadnych wartościowych treści.