Podziel się!

Wybierz wdzięczność w te święta, PS, Pracownia Szczęścia, szczęście, psychologia pozytywna, wdzięczność

Okres świąteczny może być postrzegany jako jeden z najlepszych albo najgorszych momentów w ciągu roku. Wiele osób, szczególnie tych mieszkających w mieście, może wahać się między dwiema myślami: „Nadchodzi radosny, świąteczny czas” a „Nadchodzi świąteczny stres i zamieszanie”. Większość z nas chciałaby, by święta były okresem dzielenia się radością z rodziną i przyjaciółmi. Jednocześnie przygotowanie się do tego wszystkiego wymaga czasu i pieniędzy. Dodatkowo inne okoliczności mogą przyczynić się do stresu. Na przykład skupienie na ludziach, których widzisz kilka razy albo raz w roku, a którzy nie wiedzą, jak funkcjonować w Twoim domu. Zakup prezentów dla wszystkich. Sprzątanie domu, żeby przypadkiem ktoś nie dostrzegł pyłku kurzu! Chociaż wszystko to może wysysać z nas radość, ten  świąteczny okres stanowi jednocześnie doskonałą okazję, by przekonać się, czym jest świadomy wybór wdzięczności. Wiesz już z mojego wcześniejszego wpisu, że wdzięczność warto praktykować, dlatego… wybierz wdzięczność w te święta! :)

NEGATYWNE EMOCJE W CZASIE ŚWIĄT

Zacznijmy od emocji. Przez stulecia naukowcy badali ich przenikanie – skłonność ludzi do odczuwania i naśladowania ekspresji emocjonalnej innych podczas interakcji społecznych. Możliwe, że zdarzyło Ci się odczuwać smutek z powodu przykrości, która spotkała Twoją przyjaciółkę. Być może oglądając film, w którym matka kłóci się dzieckiem, czułaś, jak wyzwalają się w Tobie emocje, które mogłaby odczuwać filmowa postać. A może czułaś frustrację w wyniku cynicznej wypowiedzi członka rodziny przy wigilijnym stole, chociaż nie była ona skierowana do Ciebie.

Można powiedzieć, że to świadectwo naszej społecznej natury :)

Prowadzono wiele badań na temat neuronów lustrzanych. Narodziło się wokół nich wiele mitów i kontrowersji, niemniej badacze są zgodni, że to częściowo one odpowiadają za nasze współodczuwanie emocji z innymi (możesz na ten temat poczytać np. w książce doktora Joachima Bauera). Co więcej, badania prowadzone przez Foulk, Woolum i Erez (2016) wskazują na to, że nieuprzejmość i gburowatość jest zaraźliwa. Kiedy ludzie są celem nieuprzejmych lub niegrzecznych zachowań, a nawet tylko ich świadkami, to aktywują się w nich negatywne myśli. W konsekwencji prowadzi to do interpretowania względnie łagodnych zachowań jako niegrzecznych, a ocena gorszych zachowań wyzwala w nas bycie również niegrzecznymi lub nawet mściwymi w stosunku do innych. Płynie z tego następujący wniosek: nawet niewielką negatywnością możemy się zarazić jak przeziębieniem. A w okresie świątecznym może to być jeszcze łatwiejsze. Stres, zmęczenie i już możemy negatywnymi emocjami zarażać innych albo sami je podłapywać.

WYBIERZ WDZIĘCZNOŚĆ TAK PO PROSTU

Na szczęście badania pokazują, że szczęście i pozytywne emocje również się rozprzestrzeniają :) Jedną z takich pozytywnych emocji jest wdzięczność. Okazanie wdzięczności drugiemu człowiekowi może wzbudzić w nim dalsze pozytywne emocje, takie jak: radość, spokój, duma… Z tego powodu cieszę się, gdy widzę tendencje społeczne do zwiększania empatii lub współczucia w stosunku do innych. Wzrost liczby akcji i działań dobroczynnych w okresie świątecznym, rozmowy w mediach i codzienne pogaduchy na temat wdzięczności oraz pomocy również radują. Tym bardziej warto przenieść to, co dobre, do swojego domu. Wybór wdzięczności jest w Twojej mocy bardziej, niż myślisz, a sam wybór powoduje, że Twój mózg i ciało silniej odczuwają prawdziwą radość niż zwykłe emocjonalne zarażenie :) Wybierz wdzięczność w te święta, PS, Pracownia Szczęścia, szczęście, psychologia pozytywna, wdzięczność

WYBIERZ WDZIĘCZNOŚĆ ZA TO CO, CO DOBRE

Na początku spróbuj wdzięczności wobec wydarzeń i ludzi, dzięki którym Twoje życie jest lepsze. Zauważ i doceń to, co duże i małe.

To Twój pierwszy wybór.

Możesz zacząć od delektowania się słodkim zapachem ciasta w powietrzu. Docenienia śniegu sypiącego za oknem (u mnie przynajmniej podczas pisania tego artykułu pięknie pada). Nie poprzestań na tym :) Podziękuj swojej ciotce czy kuzynce za przyniesienie jednej z potraw wigilijnych. Podziękuj swojemu partnerowi czy partnerce, że pomogła Ci w domowych porządkach. Doceń siostrę czy brata za to, że są z Tobą w te święta. Uświadom sobie, że o tej porze roku wiele osób jest zajętych i że zawsze znajdą się mniejsze i większe powody, dla których możemy podziękować innym. Każde działanie wymaga dokonania przez kogoś wyboru i poniesienia kosztów. Niekoniecznie finansowych. Może czasowych, intelektualnych… Okaż, że jest to dla Ciebie ważne. Podziękuj szwagrowi za poświęcenie czasu na znalezienie idealnego wina do kolacji. Doceń, że dzieci przystroiły choinkę.

Zastanów się nad tradycjami, które sprawiają, że Twoje święta są niezapomniane. Podziękuj każdemu, kto razem z Tobą te tradycje podtrzymuje.

Priorytetowe traktowanie doświadczeń społecznych ponad rzeczami materialnymi wiąże się z większym zadowoleniem z życia (zob. artykuł). Jednym z powodów jest to, że są one wypełnione niespodziewanymi zwrotami i niespodziankami, które ostatecznie stają się niezapomniane :)

WYBIERZ WDZIĘCZNOŚĆ, GDY JEST TO TRUDNE

Być może myślisz: „Jasne, ale co zrobić z wujkiem X, który podnosi głos podczas mówienia?”. Pojawia się myśl „Co z partnerem Y, który nie może nie podzielić się swoimi niesmacznymi opiniami politycznymi przy stole i zrujnować świątecznego nastroju”? Nikt nie mówił, że będzie prosto :) Spróbuj być kreatywna i pomyśl o tych osobach z wyprzedzeniem! Postaraj się spojrzeć na nie z innej perspektywy. Zauważ, co takiego wnoszą te osoby i ich sposób zachowania do Twojego życia. Dostrzeż różnice i doceń nowości. Nie pozwól, aby rozdrażnienie Cię zraniło i bądź gotowa, by wybrać wdzięczność!

To Twój drugi wybór.

Uwaga: Nie oznacza to, że czyjeś nieodpowiednie zachowanie możemy w pełni zaakceptować. Najlepiej porozmawiać z taką osobą na stronie i powiedzieć, jakie jej zachowanie (mówimy o zachowaniach, nie o osobie!) sprawiło, że poczułaś się w określony sposób, i jaką w związku z tym masz prośbę na przyszłość.

Za późno – odpowiedziałaś już ze złością wujkowi albo warknęłaś na partnera Y? Mówi się trudno. Przeproś za to, że się uniosłaś, przedstaw na spokojnie swoje racje i nie zapomnij docenić tego, co cenisz w tej drugiej osobie. Nie jest za późno, aby Twoje zachowanie było pełne wdzięczności. A takie rozwiązanie dysonansu, jaki odczuwasz, może jeszcze bardziej wzmocnić wdzięczność w Twoim sercu.

WYBIERZ WDZIĘCZNOŚĆ NA STAŁE

Wybór wdzięczności jest czymś, co możesz w te święta podarować sobie i bliskim. To piękny i dobry prezent :) Skorzystaj z magii świąt, wybierz wdzięczność i nie poprzestawaj. Dostrzegaj wdzięczność w swoim domu, pracy, klubie fitness czy parku, gdzie spacerujesz. Dziękuj ludziom wokół Ciebie, zwłaszcza tym ważnym w Twoim życiu. Dziękuj światu za wszystko to, co Cię w nim zachwyca albo rozwija. Szukaj okazji, by praktykować wdzięczność za różne rzeczy i na wiele sposobów.

To może być naprawdę dobry sposób na wejście w nowy rok z wdzięcznym i otwartym sercem!


Newsletter

Newsletter Pracowni Szczęścia powstał po to, by żaden news nie umknął Twojej uwadze. Zapisz się na listę i dostawaj informacje o najnowszych wpisach, wydarzeniach, produktach, zniżkach oraz szczęśliwych polecajkach :)

Zapis do newlettera - Pracownia Szczęścia? PS, newsletter, szczęście