with Brak komentarzy

Jak wieść szczęśliwe życie? PS, Pracownia Szczęścia, szczęście, psychologia pozytywna

Czy zdarza Ci się, że przeglądasz wpisy na facebooku albo instagramie i myślisz sobie „ależ on/ona/oni są szczęśliwi, też tak chcę”? To naturalne, że chcesz wieść szczęśliwe życie. Ja też chcę 🙂 Co prawda porównywanie się do innych osób nie jest drogą, która nam w tym pomoże (wręcz przeciwnie, ale to temat na osobny wpis), nie oznacza to jednak, że nie możemy w jakiś sposób wykorzystać tego, co nas poruszyło podczas oglądania zdjęć tych „szczęśliwych osób”. Zastanawiając się nad tym, co dla Ciebie oznacza szczęście, możesz skorzystać po prostu z tego, co przychodzi Ci do głowy (więcej na ten temat tutaj), ale możesz też spojrzeć na wspomniane zdjęcia i zastanowić się, jakie skojarzenia ze szczęściem, którego sama pragniesz, te grafiki przedstawiają.

No ale właśnie – zdarza się, że zwyczajnie nie wiemy, jak pomimo samoświadomości, praktycznie podejść do tego tematu. Jak wypracowywać swoje poczucie szczęścia?

SZCZĘŚLIWE ŻYCIE WEDŁUG MODELU PERMA

Martin Seligman, który jest uznawany za ojca psychologii pozytywnej, na podstawie wieloletniej praktyki i badań określił kilka obszarów, na które warto zwrócić uwagę, by wznieść swój dobrostan na wysoki poziom, czyli wieść szczęśliwe życie 🙂 Tak oto powstał model PERMA (Seligman, 2011). Mówi on o pięciu pięciu filarach szczęścia:

Zdjęcie wyjaśniające model PERMA, szczęśliwe życie, psychologia pozytywna, PS

PIĘĆ FILARÓW SZCZĘŚCIA

P – Positive emotions – pozytywne emocje i przyjemność

Pozytywne emocje są niezbędne dla naszego prawidłowego funkcjonowania psychofizycznego. Szczęśliwi ludzie spoglądają w przeszłość z zadowoleniem, w przyszłość z nadzieją, i z radością pielęgnują teraźniejszość. Według Barbary Fredrickson (2011) emocje pozytywne sprzyjają i stymulują:

  • rozwój osobisty (otwartość na doświadczenie, twórczość, zainteresowania)
  • aktywność celową (inicjacja, wytrwałość, spełnienie)
  • sprężystość ego (radzenie sobie, podejmowanie wyzwań, zdrowie).
MINIWSKAZÓWKA:

Zastanów się, w jaki sposób Ty dbasz o wzbudzanie pozytywnych emocji w swoim życiu, zrób listę takich aktywności, powieś w widocznym miejscu i… rób to częściej 🙂

 

E – Engagement – zaangażowanie

Kiedy koncentrujemy się na czynnościach i tematach, które sprawiają nam prawdziwą radość, wykorzystują nasze umiejętności i są dla nas ważne, możemy doświadczyć niezwykłego poczucia uskrzydlenia i pochłonięcia, które w psychologii nazywa się stanem flow.

MINIWSKAZÓWKA:

Spróbuj znaleźć działania, które pochłoną Cię bez reszty, a świat przestanie istnieć. Zaplanuj w swoim kalendarzu czas na realizację tych czynności.

 

R – Relationships – relacje społeczne

Everybody needs somebody… 🙂

Niezależnie do tego, czy jesteśmy introwertykami czy ekstrawertykami, relacje społeczne są predyktorem do poczucia zadowolenia i szczęścia (Fredrickson, 2011). Warto budować trwałe i wspierające więzi z innymi – rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami czy sąsiadami.

MINIWSKAZÓWKA:

Wypisz listę 5 osób, z którymi skontaktujesz się w ciągu najbliższego tygodnia. Dowiedz się, co u nich słychać i powiedz im, dlaczego według Ciebie dobrze, że są 🙂

 

M – Meaning – sens

„Bierne poczucie szczęścia zbliża nas do wegetacji i zdaje się lepiej opisywać świat zwierząt niż ludzi, którzy z natury rzeczy tworzą historie nasycone sensem” (McAdams, 1993, s. 267-268).

Odczuwamy spełnienie, kiedy przeznaczamy swój czas na czynności, które są zgodne z naszymi wartościami i sensem życia, który jest większy od nas samych. Można to porównać do życiowej misji, która wynosi człowieka ponad jego codzienne sprawy. Ta misja może być szczególnie ważna w sytuacjach, w których musimy się mierzyć z naszymi wewnętrznymi słabościami czy trudnościami życiowymi. Dla jednej osoby będzie to wiara, dla innej – rodzina, a dla kolejnej konkretny zawodowy albo kreatywny cel.

MINIWSKAZÓWKA:

Określenie z marszu sensu życia jest z reguły trudnym zadaniem, dlatego na początek proponuję, abyś spróbowała znaleźć swoje motto życiowe. Poszperaj wśród różnych cytatów i odnajdź ten, który najpełniej opisuje to, co dla Ciebie ważne w życiu. Okazuje się, że często komuś udało się już pięknie napisać o tym, co nam w głowie i sercu gra 🙂 Niech to będzie pierwszy krok do pracy nad własnym sensem życia.

 

A – Achievements – osiągnięcia

Rzadziej czy częściej, w jakimś stopniu każdy człowiek potrzebuje poczuć satysfakcję wynikającą z realizacji wyznaczonych celów. Przy wypracowywaniu własnego szczęścia pomaga spojrzenie wstecz i dostrzeżenie z zadowoleniem tego, ile różnych życiowych celów zrealizowaliśmy. Zwiększa to nasze poczucie sprawstwa, które pomaga nam w radzeniu sobie w różnych sytuacjach. Z kolei wyznaczanie celów wpływa na motywację i ułatwia nam podejmowanie kolejnych działań. Ważne jest, by cele wyznaczać „mądrze” (np. używając metody EKO SMART) – powinny one być jasne, mierzalne, atrakcyjne/osiągalne, realne i określone w czasie.

MINIWSKAZÓWKA:
  1. Wyznacz sobie cel, który zrealizujesz w ciągu najbliższego miesiąca. Zadbaj o to, by był on SMART, np. „Przeczytam książkę „XYZ” do końca maja 2018 roku” zamiast „Przeczytam książkę”.
  2. Po realizacji celu zastanów się i zapisz, jakie emocje Ci towarzyszą już po.

 

Model PERMA jest moim ulubionym ze wszystkich zaproponowanych przez badaczy. Wydaje się być kompletny, a jednocześnie pozostawia bardzo dużą autonomię – w końcu to ode mnie zależy, w jaki sposób będę dbać o poszczególne obszary i co dokładnie będzie się w nich kryło 🙂 Na koniec tego wpisu, proszę Cię o to, byś zadbała o siebie i swoje poczucie szczęścia. Jeśli model PERMA pomoże Ci w tym, byś wiodła szczęśliwe życie, to wspaniale. Trzymam kciuki!


Newsletter

Newsletter Pracowni Szczęścia powstał po to, by żaden news nie umknął Twojej uwadze. Zapisz się na listę i dostawaj informacje o najnowszych wpisach, wydarzeniach, produktach, zniżkach oraz szczęśliwych polecajkach 🙂

Zapis do newlettera - Pracownia Szczęścia? PS, newsletter, szczęście